Selecteer een pagina

Wanneer je een brief gaat schrijven met een zakelijke toon is het belangrijk dat deze er professioneel uitziet. Wellicht dat je wilt gaan solliciteren voor een nieuwe baan, juridische stappen wilt gaan ondernemen tegen een bedrijf of een aanvraag voor een offerte doet. Met een duidelijke en professionele zakelijke brief zorg jij voor meer succes. We leggen je graag uit hoe je op de juiste manier een zakelijke brief schrijft. Onder andere de opbouw, hoe je moet beginnen en hoe je het beste kunt eindigen komt aan bod.

Zo schrijf je een zakelijke brief

Tijdens het schrijven van een zakelijke brief is het van groot belang dat je dit formeel doet. Maak gebruik van algemeen beschaafd Nederlands en zorg ervoor dat je absoluut geen afkortingen gebruikt. Zorg dat het verhaal wat je wilt overbrengen duidelijk is en wees niet langdradig. Maak gebruik van alinea’s. Controleer je brief ook altijd op spelling en grammatica. Fouten in de brief zorgen voor een professionele indruk en dat wil je natuurlijk niet. 

Opbouw zakelijke brief

Over het algemeen heeft een zakelijke brief een standaard opbouw. Je begint altijd met je eigen persoons- en adresgegevens. Daaronder komt de datum en vervolgens noteer je de gegevens van de ontvanger. Je kunt dan verder met het onderwerp. Dit is niet per se noodzakelijk. Gevolgd door de aanhef, inleiding, de kern en de afsluiting. Tot slot eindig je met je naam en eventueel een handleiding wanneer dat nodig is. 

Hoe begin je een zakelijke brief?

Een goed begin van je brief zorg ervoor dat de aandacht direct wordt opgewekt bij de lezer. We adviseren je om altijd gebruik te maken van de naam aan wie je de brief stuurt. Er wordt dan al gauw gedacht dat je de moeite hebt genomen om de naam op te zoeken. Als je de naam echt niet weet, kun je gewoon kiezen voor bijvoorbeeld ‘Geachte heer/mevrouw’. Voorkom openingen zoals Hoi, of Beste.

Hoe eindig je een zakelijke brief?

Wanneer je de brief gaat afsluiten kun je ervoor kiezen om je boodschap kort samen te vatten. Verder zou je ook kunnen aangeven dat wanneer er nog onduidelijkheden zijn, ze contact met je kunnen opnemen via bijvoorbeeld de telefoon of e-mail. Sluit af met een slotformule zodat de brief extra professioneel overkomt. Denk aan Met vriendelijke groet, jouw naam. 

Efficiënter werken met data als kompas

Efficiënter werken met data als kompas

Een goed ingericht kantoor draait al lang niet meer alleen om bureaus en stoelen. Productiviteit en efficiëntie hangen steeds meer af van slimme processen en digitale hulpmiddelen. Data speelt hierin een sleutelrol. Door gegevens te verzamelen en analyseren kun je...

Lees meer
Wat zijn initialen?

Wat zijn initialen?

Initialen worden door iedereen gebruikt. Het zijn de eerste letters van je voornaam in combinatie met je achternaam. Er kan ook nog een tussenvoegsel tussen zitten. Wat initialen nou eigenlijk precies zijn en hoe je ze gebruikt leggen we je graag in dit artikel...

Lees meer
Notuleren met ChatGPT

Notuleren met ChatGPT

Notuleren oftewel aantekeningen maken kan best een hoop tijd kosten. Je moet niet alleen dingen samenvatten door het op te schrijven maar ook goed luisteren en opletten. Doe je dat niet, ben je de informatie direct kwijt. Met de opkomst van AI technologie wordt...

Lees meer

De rol van relatiegeschenken binnen zakelijke communicatie

Een middel voor het versterken van relaties In het bedrijfsleven draait veel om het onderhouden van relaties. Niet alleen met klanten maar ook met leveranciers en andere samenwerkingspartners. Relatiegeschenken zijn al jarenlang een beproefd middel om waardering te...

Lees meer

De rol van bedrukte mokken op de werkvloer

Een vast onderdeel van de kantooromgeving Koffie en thee zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks kantoorleven. Mokken worden dagelijks gebruikt door medewerkers, bezoekers en klanten. Een mok is dan ook een vanzelfsprekend object op elk bureau of in elke...

Lees meer

De rol van schrijfwaren in de moderne kantooromgeving

Blijvende relevantie van pennen op de werkvloer In een tijd waarin digitalisering steeds meer terrein wint, lijkt het misschien dat traditionele schrijfwaren zoals pennen aan betekenis verliezen. Toch blijft de pen een onmisbaar onderdeel van het dagelijks...

Lees meer
Google Meet aanmaken

Google Meet aanmaken

Google Meet is een populaire manier binnen bedrijven om digitaal met elkaar te vergaderen. Door de vele extra functies zoals scherm delen, integratie van Google agenda maar ook live ondertiteling voor internationale werknemers is het één van de betere programma’s. We...

Lees meer