Selecteer een pagina

Wanneer je een zakelijke mail gaat schrijven is het van groot belang dat je dit goed aanpakt. Het maakt daarbij niet uit of je een vrijblijvende offerte verstuurd naar een eventuele klant, een vraag beantwoordt of een samenwerking wilt aangaan met een ander bedrijf. Een professioneel geschreven bericht met een combinatie van vriendelijkheid en duidelijkheid kan voor het verschil zorgen. 

Hoe schrijf je een zakelijke mail?

De grote vraag is dan natuurlijk ‘hoe schrijf ik dan een zakelijke mail?’. Allereerst is het goed om in je achterhoofd te houden dat je niet communiceert met familie en vrienden maar met bijvoorbeeld klanten, een leverancier of collega’s. Een andere aanpak is dan vereist. Zorg dat de boodschap die je wilt overbrengen duidelijk is. Wees beleefd in het bericht en maak gebruik van professionele woorden. Op die manier zorg je voor communicatie die effectief is. 

Opbouw zakelijke mail

Voor de opbouw van een zakelijke mail is een goede structuur belangrijk. Deze bestaat in de meeste gevallen uit het onderwerp waar het bericht over gaat, de aanhef, een leiding, de kern en natuurlijk een afsluiter. 

Zorg dat het onderwerp kort, maar krachtig is. Het moet direct duidelijk zijn waar het over gaat. Waarom je de mail schrijft kun je laten weten in de inleiding. Vervolgens kun je de concrete boodschap overbrengen in de kern van het verhaal. Tot slot kun je kort samenvatten wat je verwachtingen zijn in de afsluiter zodat de ontvanger exact weet wat ze met de e-mail aan moeten. 

Hoe begin je een zakelijke mail

Er bestaat veel discussie over het feit welke aanhef je moet gebruiken als je een zakelijk bericht wilt sturen. Mocht je de achternaam weten van de ontvanger, raden we je aan om deze te gebruiken. Zo krijgt hij of zij het idee dat er extra moeite wordt gedaan. Je kunt dus bijvoorbeeld beginnen met Geachte mevrouw de Jong. Als je de naam niet weet kun je gewoon gebruikmaken van Geachte heer/mevrouw. 

Hoe sluit je een zakelijke mail af

In de afsluiting van je mail kun je de ontvanger bedanken voor de tijd die is genomen om jouw bericht te lezen. Ook kun je hierin duidelijk maken wat jouw verwachtingen zijn zodat er op je boodschap gereageerd kan worden. Vervolgens sluit je af met: Met vriendelijke groet, en dan jouw eigen naam en bedrijfsnaam indien van toepassing. 

Efficiënter werken met data als kompas

Efficiënter werken met data als kompas

Een goed ingericht kantoor draait al lang niet meer alleen om bureaus en stoelen. Productiviteit en efficiëntie hangen steeds meer af van slimme processen en digitale hulpmiddelen. Data speelt hierin een sleutelrol. Door gegevens te verzamelen en analyseren kun je...

Lees meer
Wat zijn initialen?

Wat zijn initialen?

Initialen worden door iedereen gebruikt. Het zijn de eerste letters van je voornaam in combinatie met je achternaam. Er kan ook nog een tussenvoegsel tussen zitten. Wat initialen nou eigenlijk precies zijn en hoe je ze gebruikt leggen we je graag in dit artikel...

Lees meer
Notuleren met ChatGPT

Notuleren met ChatGPT

Notuleren oftewel aantekeningen maken kan best een hoop tijd kosten. Je moet niet alleen dingen samenvatten door het op te schrijven maar ook goed luisteren en opletten. Doe je dat niet, ben je de informatie direct kwijt. Met de opkomst van AI technologie wordt...

Lees meer

De rol van relatiegeschenken binnen zakelijke communicatie

Een middel voor het versterken van relaties In het bedrijfsleven draait veel om het onderhouden van relaties. Niet alleen met klanten maar ook met leveranciers en andere samenwerkingspartners. Relatiegeschenken zijn al jarenlang een beproefd middel om waardering te...

Lees meer

De rol van bedrukte mokken op de werkvloer

Een vast onderdeel van de kantooromgeving Koffie en thee zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks kantoorleven. Mokken worden dagelijks gebruikt door medewerkers, bezoekers en klanten. Een mok is dan ook een vanzelfsprekend object op elk bureau of in elke...

Lees meer

De rol van schrijfwaren in de moderne kantooromgeving

Blijvende relevantie van pennen op de werkvloer In een tijd waarin digitalisering steeds meer terrein wint, lijkt het misschien dat traditionele schrijfwaren zoals pennen aan betekenis verliezen. Toch blijft de pen een onmisbaar onderdeel van het dagelijks...

Lees meer
Google Meet aanmaken

Google Meet aanmaken

Google Meet is een populaire manier binnen bedrijven om digitaal met elkaar te vergaderen. Door de vele extra functies zoals scherm delen, integratie van Google agenda maar ook live ondertiteling voor internationale werknemers is het één van de betere programma’s. We...

Lees meer